Thursday 15 May 2014

Makan bangkai untuk menang, Erin Malek puas hati!

Program realiti tv, Fear Factor Malaysia ke-2 yang telah berakhir baru-baru ini telah menimbulkan rasa janggal dan kritikan orang Islam di Malaysia.

mana tidaknya, kena suruh makan bangkai kambing bagi memenangi program yang emnawarkan wang RM200,000. Yang lebih sedih, perserta yang makan kambung itu adalah Erin Malek dan Redha.

Mereka sanggup makan bangkai itu untuk menang walaupun menyedari memakan bangkai itu haram. Walhal program itu tidak sensitif dengan hal-hal seperti ini.

Bahkan program seperti ini harus di banned jika perlu atau syaratnya untuk bukan orang Muslim sahaja.Mari kita lihat dialog daripada wartawan Utusan kepada Erin.
HITS: Bangkai kambing dimakan begitu sahaja, biar betul ni?

ERIN: Saya ingin jelaskan, itu bukan bangkai kambing sebenarnya. Itu hanyalah daging kambing biasa dan bukannya bangkai. Cuma daging kambing itu separuh masak. Mereka (pihak pengurusan) mempunyai cara yang tersendiri untuk membuatkan daging kambing itu berbau busuk dan kelihatan kotor. Janganlah salah faham.

Awak tahu kan, manusia yang waras tidak boleh memakan bangkai?

Tahu, memang saya tahu. Tapi itu bukan bangkai sebab itu kami masih boleh makan. Kalau itu memang bangkai, kita pun tahu sama ada ia halal atau haram untuk dimakan. Tetapi saya tidak nafi, itu adalah antara cabaran yang betul-betul menguji saya dari segi mental dan fizikal. Sepanjang program itu berlangsung, pasangan saya, Redha banyak sangat menolong. Kerjasama saya dengan dia sebagai sebuah kumpulan memang sangat kuat sehingga kami berjaya menghabiskan daging kambing yang agak berbau itu.

Selepas makan daging kambing busuk, anda menang RM200,000, puas hati?

Puas hati sangat-sangat. Ini atas segala usaha bersungguh-sungguh kami. Duit yang saya menang bersama Redha ini adalah satu bonus buat kami. Sudah tentu saya dan Redha membahagikan sama rata duit tersebut. Saya akan simpan duit ini untuk diri sendiri. Ibu pun sudah berpesan agar simpan buat bekalan diri dan guna untuk perkara berfaedah.

No comments:

Post a Comment